تحصیل داروسازی در ترکیه

پخش ویدیو

داروسازی در ترکیه

تحصیل در رشته های مختلف پزشکی و به خصوص داروسازی، یکی از هزاران آرزویی است که ذهن برخی از جوانان ایرانی را به خود مشغول کرده است. یکی دیگر از این هزاران آرزو، سفر به ترکیه یا حتی بهتر از آن، گرفتن اقامت این کشور است. حال تصور کنید که تحصیل داروسازی در ترکیه  آرزویی دست یافتنی و نزدیک برای شما باشد. خوشبختانه در دنیای امروز چنین امری ناممکن نیست و شما می توانید با دریافت بورسیه تحصیلی کشور ترکیه، آینده خوبی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

فهرست مطالب

شروطی که برای تحصیل داروسازی در ترکیه نیاز است، دانشگاه های پذیرای دانشجوی داروسازی و بسیاری از نکات دیگر، موضوع بحث ما در این مقاله خواهند بود. با ما در ادامه مقاله و بررسی شرایط مختلف سفر تحصیلی به ترکیه، همراه باشید.

کشور ترکیه یکی از کشور های موفق در زمینه آموزش پزشکی در منطقه محسوب می شود. بسیاری از دانشگاه های ترکیه رتبه بالایی در رده بندی دانشگاه ها دارند و اعتبار مدارک آن ها به صورت جهانی ثابت شده است. تحصیل در ترکیه به نسبت دیگر کشور های خارجه و معتبر، هزینه کمتری را بر گردن افراد می اندازد. یکی از محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در دانشکده های مختلف این کشور، رشته دارو سازی است.
بسیاری از علاقه مندان به رشته دارو سازی هر ساله تلاش می کنند تا به این کشور نقل مکان کرده و از امکانات و سطح علمی بالای دانشگاه های آن با تحصیل داروسازی در ترکیه، بهره مند شوند. جالب است بدانید که بیش از 90 دانشگاه پزشکی در ترکیه وجود دارد که در این میان حدود 10 دانشگاه، به زبان انگلیسی داروسازی را تدریس می کنند. شما بر اساس دانش خود از زبان انگلیسی یا استانبولی، می توانید دانشگاه مقصد خود را انتخاب کرده و به زبان دلخواهتان تحصیل داروسازی در ترکیه را ادامه دهید.

مزایای تحصیلی کشور ترکیه در رشته های پزشکی

مزایای تحصیل داروسازی در ترکیه کدامند؟

ترکیه یکی از کشور های همسایه ایران است که روابط خوبی را با ایران برقرار کرده و فضای دیپلماسی میان دو کشور، شرایطی آرام و دوستانه را در بر دارد. در نتیجه یکی از بهترین مزایای تحصیل داروسازی در ترکیه نسبت به باقی کشور های اروپایی، نزدیکی آن به ایران و آسان بودن مسافرت به این کشور است. دانشگاه های پزشکی ترکیه از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و شما می توانید با هزینه ای بسیار کمتر نسبت به باقی کشور های اروپایی، از این امکانات بهره مند شوید.
برای سفر به کشور ترکیه، نیازی به ویزا نیست. شما می توانید با هر سنی و با هر مدرک تحصیلی در مقطع دیپلم، نسبت به تحصیل داروسازی در ترکیه اقدام کنید.

درآمد داروسازی در کشور ترکیه

وضعیت داروسازی در ترکیه

شرایط برای افرادی که می خواهند تا در این کشور داروسازی را فرا گرفته و حتی بعد از آن در ترکیه مشغول به کار شوند، شرایط آسانی نیست؛ اما از شرایط باقی کشور ها بسیار آسان تر بوده و می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. بازار کار برای افرادی که مدرک داروسازی دارند، در ترکیه بسیار مناسب بوده و درصد بالای افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند، موفق به استخدام شدن در این کشور شده یا حتی به کشور های اروپایی دیگر مهاجرت می کنند.
داروسازی در ایران نیز رشته پر درآمدی بوده و بسیاری از افرادی بعد از اتمام دوره تحصیل داروسازی در ترکیه، به راحتی در ایران به استخدام شرکت های مختلف در می آیند.

گرایشات مختلف و زیر رشته های داروسازی

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه بسیار به صرفه تر از تحصیل در دیگر کشور های اروپایی بوده و شما می توانید با هزینه ای کمتر، مدرکی به همان ارزش را دریافت کنید. این هزینه می تواند بر اساس دانشگاه مد نظر شما، شهری که در آن اقامت دارید و وضعیت اقتصادی آن زمان جامعه، متغیر باشد. این هزینه رقمی بین 9 هزار دلار الی 28 هزار دلار را در بر می گیرد.
توجه داشته باشید که ارقام اعلام شده، عدد های نهایی نیستند و وضعیت اقتصادی و سیاسی دو کشور، می تواند میزان هزینه های شما را تا حد زیادی افزایش و در برخی موارد، کاهش دهد. هزینه شخصی افراد و اقامت آن ها در کشور ترکیه نیز، به صورت جداگانه ای روی افراد تاثیر می گذارد.
شما می توانید با تخمین دقیق دخل و خرج ها قبل از سفر، به تحصیل داروسازی در ترکیه جنبه ای اقتصادی داده و بودجه مورد نیاز خود را به درستی پیش بینی کنید. همچنین با مطالعه هزینه تحصیل در ترکیه اطلاعات ارزشمندی در این باره بدست خواهید آورد.

سر فصل دروس داروسازی در ترکیه

دروس مشخص شده برای دانشجویانی که قصد تحصیل داروسازی در ترکیه دارند عبارتند از: فناوری اطلاعات، شیمی پایه، شیمی آلی، شیمی تحلیلی، شیمی دارویی، بیوشیمی بالینی، داروسازی پایه، مواد اولیه دارویی، قانون در داروسازی، تاریخچه دارو ها، اصطلاحات دارویی، آموزش کمک های اولیه، ایمنی دارویی، تجزیه و تحلیل مواد غذایی، اتنوبوتانیک، اصول بیوشیمی، آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و ویتامین ها، فارماکولوژی و انگل شناسی.
برخی از این دروس می تواند به صلاح دید دانشگاه جا به جا شده یا با دروس جدیدتری جایگزین شوند. یک دانشجوی داروسازی در اتمام دوره خود و هنگام دریافت مدرک، باید 209 واحد درسی را پاس کرده باشد. تحصیل داروسازی در ترکیه، در ده ترم یا پنج سال به انجام می رسد و شما به طور میانگین باید در هر ترم 21 واحد درسی را پاس کنید.

فرصت های شغلی داروسازی در ترکیه

زیاد بودن دانشگاه هایی که پذیرای دانشجوی رشته دارو سازی هستند، بی دلیل نیست. هر ساله تقاضای زیادی برای استخدام افراد زبده در این رشته ارسال می شود و شما نباید برای آینده شغلی خود به عنوان یک دارو ساز در کشور ترکیه، نگران باشید. تحصیل داروسازی در ترکیه علاوه بر آن که می تواند موقعیت های شغلی مناسبی را برای شما در کشور ترکیه و ایران ایجاد کند، شانس شما برای شاغل شدن در دیگر کشور های اروپایی را نیز تا حد بسیار زیادی بالا می برد.
خوشبختانه داروسازی یکی از رشته هایی است که بازار آن هنوز به مرحله اشباع نرسیده و تحصیل داروسازی در ترکیه می تواند آینده شغلی مناسبی را برای شما به وجود آورد.

درآمد داروسازی در ترکیه

حقوقی که داروسازان کشور ترکیه دریافت می کنند، به صورت میانگین ده هزار لیر بوده که این رقم، رقم بالایی به نسبت استاندارد درآمد در کشور ترکیه به شمار می آید. درآمد قشر داروساز در این کشور حتی می تواند تا سقف پانزده هزار لیر نیز افزایش پیدا کند. سطح درآمد افرادی که مشغول به تحصیل داروسازی در ترکیه هستند، بر اساس محل کار، محل تحصیل، ارزش مدرک تحصیلی، جایگاه علمی دانشگاه و همچنین میزان تحصیل شما مشخص می شود.
نکته مثبت در این زمینه آن است که شما برای شروع به کار کردن، نیازی به اتمام دوره تحصیلی خود ندارید. اشتغال به کار در دوره دانشجویی علاوه بر افزودن به دانش تجربی شما، می تواند منبع درآمد مناسبی در کشور ترکیه نیز به شمار آید. اگر قصد تحصیل داروسازی در ترکیه را دارید، درآمد و بازار کار یکی از ضعیف ترین دغدغه های شما به شمار می رود و شما نیازی به نگران بودن در این زمینه ندارید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه ترکیه و انواع آن

اخذ پذیرش داروسازی در ترکیه

به مانند تمامی کشور ها، ترکیه نیز برای پذیرش دانشجوی خارجی قوانین و شرایط خاصی را قانون گذاری کرده است. بخشی از این قوانین مربوط به شرایط تحصیلی دانشجو بوده و برخی از آن ها نیز مربوط به مسائل سیاسی یا اجتماعی و روابط بین دو کشور می شوند.
اصلی ترین شرطی که کشور ترکیه برای تحصیل داروسازی در ترکیه قرار داده است، قبولی در دو آزمون رسمی این کشور است. جایی برای نگرانی نیست، زیرا کشور ترکیه آزمونی سراسری مانند کنکور نداشته و هر دانشگاه در این کشور، آزمون اختصاصی خود را برگزار می کند؛ در نتیجه رتبه کنکور عاملی تعیین کننده در بورسیه تحصیلی محسوب نمی شود.
میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه های ترکیه نیز عددی متغیر بوده و هر ساله میزان افراد مشغول به تحصیل داروسازی در ترکیه بسته به ظرفیت دانشگاه و شرایط اقتصادی کشور ترکیه، تغییر می کند.

بورس های تحصیلی برای داروسازی در ترکیه

اقدام به دریافت ویزای تحصیلی و بورسیه دانشگاه های کشور ترکیه، نیازمند داشتن پیش زمینه هایی است و شما نمی توانید صرفا با گزینه هایی مانند رتبه کنکور یا غیره نسبت به فعالیت در این زمینه اقدام کنید. در کل بورسیه تحصیل داروسازی در ترکیه، به دو شیوه انجام می گردد.
در روش اول، فرد مورد نظر توسط دانشگاه انتخاب شده و پس از بررسی نتایج آزمون و همچنین مدارک، در همان دانشگاه بورسیه می شود. اگر دانشجویی ممتاز در مقطع کارشناسی هستید، می توانید با استفاده از نمرات و کارنامه تان برای گرفتن این نوع بورسیه اقدام نمایید.
روش دوم، بورسیه ای است که دولت ترکیه به افراد مختلف داده و در ازای آن، انتظاراتی تحصیلی از دانشجو دارد. این بورسیه می تواند در هر رشته و هر مقطعی به افراد تعلق گرفته و آن ها را برای درس خواندن در این کشور، فرا بخواند. کیفیت تحصیل داروسازی در ترکیه در این دو نوع بورسیه، تفاوت خاصی نداشته و شما می توانید در هر دو حالت، از مزایای علمی آن به صورت کامل بهره مند شوید.

اشتغال به کار در اروپا و ترکیه بعد از اتمام تحصیل

برای انتخاب بهترین دانشگاه با توجه به شرایطتان و استفاده از انواع آفرها و تخفیفات تحصیلی مانند بورسیه، می توانید از اطلاعات کارشناسان ما استفاده کنید. برای این کار کافیست فرم زیر را کامل نمایید تا از مشاوره­ی رایگان کارشناسان ما بهره­مند شوید.

مشاوره مهاجرت تحصیل داروسازی در ترکیه

با ما در تماش باشید

مدارک لازم برای تحصیل دارو سازی در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ترکیه، برخلاف انتظار همان مدارک عمومی به شمار می روند. تنها بخش قابل توجه مدارک، کارنامه یکی از دو آزمون SAT یا YOS و مدارک مربوط به بورسیه می باشد. شما برای پذیرش شدن در این رشته، نیاز به دو نسخه از مدارک دارید. نسخه اصلی مدارک و نسخه ترجمه شده آن ها. مدارکی مانند عکس، کپی تمامی صفحات شناسنامه و پاسپورت جز مدارک بدیهی و واضحی است که باید همراه خود داشته باشید.
اگر مدرک تحصیلی شما مربوط به نظام قدیم است، نیاز به همراه داشتن گواهی پیش دانشگاهی، گواهی دیپلم، ریزنمرات پیش داشگاهی و ریز نمرات دیپلم دارید. کمبود هر یک از این مدارک می تواند برای شما دردسرساز شده و مراحل ثبت نام شما را به تعویق بیاندازد.
مدارک مورد نیاز برای افرادی که در نظام جدید تحصیل کرده اند، گواهی دیپلم و ریز نمرات آن می باشد. دقت داشته باشید که برای تحصیل داروسازی در ترکیه، کامل بودن مدارک امری الزامی و غیرقابل تخفیف به شمار می آید.

معادل سازی مدارک بعد از تحصیل در ترکیه

خوشبختانه بیشتر دانشگاه های پزشکی که شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه، را فراهم کرده اند، دارای مدرکی قابل قبول برای وزارت آموزش ایران هستند و شما می توانید بلافاصله پس از اتمام تحصیل تان در کشور ترکیه، نسبت به معادل سازی و ترجمه مدرک اقدام کنید.
نه تنها دانشگاه های دولتی، بلکه بسیاری از دانشگاه های غیر دولتی کشور ترکیه نیز دارای مدرک معتبری بوده و می توان از مدارک آن ها در کشور های اروپایی و ایران، به عنوان مدرکی معتبر و رسمی استفاده کرد.
دانشگاه آنکارا، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه قاضی، دانشگاه استانبول و دانشگاه اژه تنها بخشی از دانشگاه های مورد پذیرش وزارت علوم و تحقیقات به شمار می آیند. شما می توانید برای دریافت لیست کامل دانشگاه های معتبر در این زمینه، به سایت های مربوطه مراجعه کرده و بعد از مشاهده لیست برای تحصیل داروسازی در ترکیه اقدام نمایید و یا با پر­کردن فرم مشاوره­ی رایگان ما اطلاعات جامعی بدست آورید.

قبولی در دانشگاه های ترکیه بدون نیاز به کنکور

آزمون های ورودی داروسازی در ترکیه    

هرچند که سایه کنکور بر سر دانشگاه های ترکیه سنگینی نمی کند، اما برای قبولی در این دانشگاه ها نیز باید از سد راه دو آزمون مختلف عبور کرد. قبولی در یکی از این آزمون ها برای تحصیل در ترکیه اجباری بوده و از اصلی ترین شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه به شمار می آید. این آزمون ها به شرح زیر هستند.

  • آزمون SAT: این آزمون سالانه چهار بار برگزار شده و شما برای تحصیل در ترکیه به قبول شدن در سه بخش زبان انگلیسی، ریاضی و هندسه نیاز دارید. دریافت نمره قبولی در این آزمون کار سخت و غیرقابل انجامی به شمار نمی آید اما توجه داشته باشید که نمره بالاتر، مراحل پذیرش شما را توسط دانشگاه های مختلف آسان تر می کند.
  • آزمون YOS: این آزمون به زبان استانبولی برگذار می شود و شما برای قبول شدن در آن، نیاز به داشتن اطلاعاتی درباره زبان استانبولی دارید. مباحث هندسه، ریاضی و هوش از جمله مباحثی هستند که باید در این آزمون آن ها را پاس کنید. تحصیل داروسازی در ترکیه نیازمند قبولی در یکی از این دو آزمون می باشد.

دانشگاه های برتر کشور ترکیه کدامند؟

این گفته که سطح علمی تمامی دانشگاه های کشور ترکیه بالا است، گفته ای کاملا صحیح به شمار می آید، اما باز هم در میان دانشگاه های خوب و برتر، دانشگاه هایی هستند که از باقی بهتر بوده و خود را از میان برترین دانشگاه های ترکیه، به پله بالاتری وارد کرده اند. تحصیل داروسازی در ترکیه و قبولی در این دانشگاه ها موفقیتی عظیم به شمار می آید که نیازمند تلاش، دانش و بار علمی بالایی در افراد خواهد بود.
در ادامه به بررسی برخی از این دانشگاه ها بدون رعایت ترتیب، خواهیم پرداخت.

انتخاب بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل داروسازی

 

نام دانشگاه

شهر

وضعیت دانشگاه

تعداد دانشجویان

دانشگاه حاجت تپه

آنکارا

دولتی

52740

دانشگاه آنکارا

آنکارا

دولتی

67034

دانشگاه قاضی

آنکارا

دولتی

77000

دانشگاه استانبول

استانبول

دولتی

88500

دانشگاه حاجت تپه

این دانشگاه یکی از معتبر ترین دانشگاه های پزشکی منطقه و حتی دنیا به شمار می رود و تحصیل در آن، آرزوی افراد زیادی است. سالانه دانشجویان ایرانی زیادی برای ثبت نام در این دانشگاه و تحصیل داروسازی در ترکیه، راهی شهر آنکارا می شوند. این دانشگاه از رتبه ای بین 801 الی 1000 در رنکینگ سال آینده برخوردار خواهد بود.
طبق آماری که سایت این دانشگاه به بازدید کنندگان ارائه می دهد، این دانشگاه شامل دانشکده های زیادی است که دانشکده پزشکی آن شامل رشته های علوم پزشکی، علوم پایه، جراحی، پرستاری، فیزیو تراپی و صد البته داروسازی است. هزینه زندگی در ترکیه هنگام تحصیل در این دانشگاه، مبلغی بین 500 الی 600 دلار در ماه خواهد بود.

دانشگاه آنکارا

این دانشگاه با در اختیار داشتن رتبه جهانی بین 1001 الی 1200  در میان دانشگاه های جهان، یکی از معتبر ترین مراکز علمی در منطقه بوده و مقصدی مناسب برای تحصیل داروسازی در ترکیه به شمار می رود.
ثبت نام و پذیرش در این دانشگاه از طریق دو آزمون SAT و YOS انجام می شود. هرچند که شرط معدل نیز در برخی موارد برای این دانشگاه موثر بوده و شما می توانید بدون نیاز به پشت سر گذاشتن آزمون ها، به این دانشگاه راه پیدا کنید. این دانشگاه شامل بیش از 20 دانشکده بوده که یکی از آن ها، دانشکده پزشکی است. این دانشگاه دومین مرکز مهم و برتر برای رشته داروسازی به شمار می رود و تحصیل داروسازی در ترکیه، با استفاده از این دانشگاه امری آسان و جذاب به شمار می رود.

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول برترین دانشگاه ترکیه طبق آمار های سال 2019 و یکی از بهترین دانشگاه ها برای رشته پرستاری به شمار می رود. اگر قصد تحصیل داروسازی در ترکیه و در شهر استانبول را دارید و نمراتتان برای ورود به این دانشگاه مناسب هستند، باید بدون درنگ برای ورود به آن اقدام کرده و از امکانات و مزایایی که برای شما قرار می دهند، استفاده کنید. رشته داروسازی در این دانشگاه شامل یک دانشکده مجزا است و این اتفاق خبر از اهمیت بالای این رشته در این دانشگاه می دهد.
دانشگاه استانبول موفق شده تا رتبه 801 الی 1000 را در میان تمام دانشگاه های جهان کسب کند و این رتبه بالا، به واسطه تیم علمی حرفه ای و امکانات بالا برای این دانشگاه به ارمغان آورده شده است.

دانشگاه قاضی

این دانشگاه با داشتن 21 دانشکده، یکی از بزرگترین دانشگاه های شهر آنکارا محسوب می شود. شاید نام این دانشگاه در زمینه پزشکی به اندازه دیگر دانشگاه های نام برده شده، معروف نباشد؛ اما بار علمی آن به همان میزان بالا بوده و شما می توانید با خیال راحت برای بورسیه شدن در این دانشگاه و تحصیل داروسازی در ترکیه تلاش کنید.
جالب است بدانید که این دانشگاه از سال 1926 آغاز به کار کرده است و به همین دلیل، یکی از قدیمی ترین و با تجربه ترین دانشگاه های پزشکی موجود در دنیا به شمار می آید. رتبه جهانی این دانشگاه در بازه 1001 الی 1200 قرار دارد.

شرایط و هزینه اقامت و تحصیل در ترکیه

گرایشات مختلف رشته داروسازی

تحصیل داروسازی در ترکیه، سناریو های متفاوت و متعددی را برای آینده افراد به آن ها پیشنهاد می دهد. شما می توانید پس از اتمام تحصیل خود در مقطع کارشناسی در این رشته، نسبت به فعالیت در باقی گرایشات آن اقدام کنید. داروسازی یکی از رشته های مادر در زمینه خود محسوب می شود و همین امر، باعث شده تا تعداد زیر رشته های آن، به طرز قابل قبولی افزایش داشته باشد.
کنترل دارویی، سم شناسی، دارو شناسی، داروسازی هسته ای، داروسازی بالینی، نانو فناوری دارویی، بیوتکنولوژی دارویی، فارماکوکنزی، صنعت داروسازی و اقتصاد و مدیریت دارو معروف ترین گرایشاتی هستند که شما می توانید از مسیر تحصیل داروسازی در ترکیه به آن ها رسیده و راه آینده خود را با استفاده از آن تغییر دهید.

دانشگاه های غیر انتفاعی و خصوصی ترکیه و تحصیل در آن ها

تحصیل داروسازی در ترکیه، منوط به دانشگاه های دولتی این کشور نمی شوند. برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی که در این کشور وجود دارند، از بار علمی بالایی برخوردار هستند و شما می توانید با مراجعه به این دانشگاه ها و پرداخت شهریه، در این مراکز ثبت نام کنید. نگذارید غیر انتفاعی بودن این دانشگاه ها شما را از مزایا و امکاناتی که دارند، غافل کند.
دانشگاه یدی تپه، دانشگاه آجی بادام، دانشگاه آلتین باش و دانشگاه باشکنت از جمله معتبر ترین مراکز خصوصی و غیرانتفاعی در کشور ترکیه به شمار می روند. اگر مسائل مالی برای شما مشکل بزرگی محسوب نمی شود و توانایی پرداخت شهریه برای دانشگاه های غیر دولتی را دارید، این دانشگاه ها برای شما و برای تحصیل داروسازی در ترکیه، بهترین گزینه های ممکن به شمار می روند.

نتیجه گیری

تصور تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه و به خصوص تحصیل داروسازی در ترکیه، می تواند برای هر دانشجویی زیبا و دلنشین باشد. در مقاله بالا برخی از بهترین دانشگاه های ترکیه را برای شما نام بردیم و شرایط مختلفی که برای بورسیه شدن نیاز داریم را، تشریح کردیم. تصمیم نهایی با شما است، اما در هر صورت، بار علمی بالای دانشگاه های کشور ترکیه در رشته داروسازی، امری بدیهی است که مورد قبول همگان قرار گرفته است.
با انتخاب این دانشگاه ها، آینده خود را تضمین کنید.

مشاوره مهاجرت تحصیل داروسازی در ترکیه

با ما در تماش باشید