تحصیل پزشکی در ترکیه

پخش ویدیو

پزشکی از دیرباز یکی از رشته های مورد علاقه اکثر افراد بوده، به گونه ای که اگر از بیشتر بچه های 8 تا 9 ساله ای که در خیابان بازی می کنند بپرسند: “وقتی بزرگ شدی می خواهی چه کاره شوی؟” اکثریت پاسخ می دهند که می خواهم دکتر شوم.” علاوه بر این، پزشك وظيفه مقدسي از قبيل نجات جان انسان و سلامتي دارد و یکی از رضایت بخش ترین شغل ها از نظر درآمد است.

فهرست مطالب

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای شناخته شده جهان در زمینه پزشکی بوده که هزینه تحصیل و زندگی در آن نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و ایالات متحده کم تر و کیفیت آموزش آن بسیار بالا است. در واقع، ترکیه شهریه و هزینه های کم زندگی را با شرایط پذیرش پایین برای دانشجویان علاقه مند به رشته پزشکی ارائه می دهد. بنابراین یک مقصد تحصیلی عالی برای دانشجویانی بوده که می خواهند در خارج از کشور در رشته پزشکی تحصیل کنند.

امروزه سیستم آموزش پزشکی در ترکیه در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد. همچنین، دانشگاه های ترکیه سالانه جایگاه های بالایی در رتبه بندی های بین المللی به خود اختصاص می دهند. در واقع باید گفت که تحصیل پزشکی در کشور ترکیه مزایای زیادی دارد که دانشجویان بین المللی به دنبال آن هستند.

وضعیت پزشکی در ترکیه

هنگامی که در ترکیه تحصیل می کنید، این فرصت را خواهید داشت که با کشورهای زیادی در ارتباط باشید و با فرهنگ های مختلفی آشنا شوید. امروزه، تحصیل در رشته پزشکی مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است. بیماران از سراسر جهان برای بررسی سلامت خود و دلایل مختلف مانند جراحی زیبایی به کشور ترکیه مراجعه می کنند. اکثر این بیماران از ایران، عربستان سعودی، آسیا، روسیه و اروپا هستند.

به طور کلی امنیت شغلی بالایی برای پزشکان در سراسر جهان وجود دارد، به ویژه در کشورهایی مانند ترکیه که کمبود پزشک در بیمارستان ‌های آن وجود دارد. مراکز درمانی این کشور ترجیح می دهند پزشکان خود را حفظ کنند. با این حال، صنعت پزشکی در ترکیه بسیار توسعه یافته است. اکثر دانشجویان موفق در ترکیه رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنند. تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه به دلیل حقوق بالا و یافتن شغل و کیفیت آموزشی مناسب در رتبه اول بین کشورهای آسیایی قرار دارد.

علاوه بر این، بسیاری از پزشکان مشهور دنیا در ترکیه هستند که تحصیلات اولیه خود را در این کشور گذرانده و به عنوان متخصص در کشورهای خارجی ادامه تحصیل داده اند. همچنین، ترکیه به عنوان کشوری شناخته می شود که در آن پزشکان شایسته آموزش داده می شوند. در واقع باید گفت که پزشکی در کشور ترکیه یکی از مشاغل پردرآمد به ویژه در تخصص های حساس مانند قلب، سرطان، رادیولوژی و ارتوپدی محسوب می شود.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

به طور کلی نمی توان هزینه تحصیل پزشکی در کشور ترکیه را با هزینه تحصیل دانشکده های پزشکی در کشورهای دیگر مقایسه کرد، زیرا قیمت ها بین کشورها و دانشگاه های داخل کشور تفاوت زیادی دارد. برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه هستند، شهریه بسیار گران است و برای پزشکی حتی تا 27000 دلار در سال هزینه دارد.

با این وجود، هزینه تحصیل در دانشگاه های معمولی پزشکی در ترکیه از 10000 تا 25000 دلار است. علاوه بر این، برای خرید کتاب های درسی و جزوه تقریباً به 300 دلار نیاز خواهید داشت. همچنین هزینه های خوراک، پوشاک و اجاره خانه را نیز باید در نظر بگیرید. علیرغم این که اکثر دانشگاه ها به دانشجویان خوابگاه می دهند، ممکن است این مکان ها برای شما مناسب نباشند یا به سرعت تکمیل شوند.

 علاوه بر این، هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع فوق تخصص به دو عامل بستگی دارد. اولین عامل نوع دانشگاه یعنی خصوصی یا دولتی بودن آن و عامل دوم زبان آموزشی یعنی انگلیسی یا ترکی.

مشاوره رایگان تحصیل پزشکی در ترکیه

با ما در تماش باشید

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل در ترکیه به شما امکان دسترسی به آزمایشگاه‌ هایی در سطح جهانی، دستیابی به آخرین پیشرفت ‌های تکنولوژیکی و فضایی مساعد برای مطالعه تحصیلی و زندگی را می ‌دهد، همچنین این فرصت را خواهید داشت که توسط اساتید مشهور در حوزه پزشکی آموزش ببینید.

هر کسی که جرات ورود به دانشکده پزشکی را داشته باشد مطمئناً می داند که تحصیل در ترکیه فوق العاده دشوار است. شما زمان زیادی برای خواب و تفریح نخواهید داشت، اما از طرف دیگر، امکانات بیشتری برای تحصیل در اختیار دارید. به عنوان یک قاعده، تحصیل در دانشگاه ها بین شش تا هشت ساعت در روز طول می کشد. زمان زیادی از دانشجو در کتابخانه صرف خواهد شد. به طور کلی دانش آموز باید آماده مطالعه شبانه روزی باشد.

مانند بسیاری از دانشکده های پزشکی در سراسر جهان، تحصیل پزشکی در ترکیه 6 ساله بوده که 3 سال اول عمدتا تئوری است. همچنین در این دوره 3 ساله دروس آزمایشگاهی و مهارت های بالینی آموزش داده می شود. در سه سال آخر نیز وارد بیمارستان‌ شده و در در بخش ‌های مختلف آن خدمت می کنید. سال ششم، سال کارآموزی نامیده می شود. در این سال اساساً به عنوان یک پزشک معرفی می شوید، اما نمی توانید بدون نظارت، خدمات پزشکی انجام دهید.

سر فصل دروس پزشکی در ترکیه

آموزش بالینی، عملی و تئوری برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه ضروری است. برای این که دانشجویان فارغ التحصیل شوند، باید تمامی دروس خود را با موفقیت به پایان برسانند، مهم ترین سرفصل دروس پزشکی در کشور ترکیه عبارتند از:

  • آناتومی
  • بیوشیمی
  • بیوفیزیک
  • تاریخچه پزشکی
  • زیست شناسی پزشکی
  • سلامت عمومی
  • میکروبیولوژی
  • زنان و زایمان
  • اطفال
  • فارماکولوژی
  • آمار زیستی
  • علوم رفتاری
  • بافت شناسی و جنین شناسی
  • فلسفه و آموزش پزشکی
  • فیزیولوژی
  • زبان ترکی (اجباری برای حضور در دانشگاه ترکیه)
  • تاریخ ترکیه (اجباری برای حضور در دانشگاه ترکیه)

فرصت های شغلی پزشکی در ترکیه

هنگامی که از دانشکده پزشکی ترکیه فارغ التحصیل شدید، طیف گسترده ای از فرصت های شغلی برای شما وجود دارد. شما می‌توانید تخصص‌ هایی مانند جراحی، انکولوژی، اطفال، زنان و زایمان و غیره را انتخاب کنید. بسیاری از دانشجویان وقتی تحصیل رشته پزشکی را شروع می ‌کنند، واقعاً نمی ‌دانند که کدام تخصص را در آینده انتخاب خواهند کرد.

خوشبختانه، سر فصل درسی رشته پزشکی در ترکیه به گونه ای طراحی شده که تجربیاتی را در بسیاری از تخصص های مختلف به شما ارائه می دهد تا کمک کند تخصصی را انتخاب کنید که برای خودتان مناسب است. به عنوان یک قاعده، فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه، صرف نظر از تخصص خود، به سرعت شغل پیدا می کنند. برخی از فرصت های شغلی پرطرفدار در ترکیه شامل پرستاری، داروسازی، دندانپزشکی و غیره است.

درآمد پزشکان در ترکیه

ترکیه دوره های مختلف پزشکی را برای پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، دانشجویان پزشکی و سایر متخصصانی که مایل به تحصیل پزشکی در ترکیه هستند ارائه می دهد، همه این دوره ها برای متخصصان پزشکی که می خواهند حرفه خود را در زمینه پزشکی دنبال کنند و به درآمد بالایی برسند، بهترین گزینه هستند.

فرصت های شغلی در پزشکی بی حد و حصر است زیرا همیشه کمبود تعداد پزشکان در ترکیه وجود دارد. پزشکان ترکیه می توانند در کلینیک، بیمارستان دولتی یا خصوصی و آزمایشگاه ها کار کنند. زمانی که حقوق پزشکان را با متوسط ​​جمعیت کشور ترکیه مقایسه کنید، متوجه می شود که این قشر حقوق بالایی دارند. همچنین گزینه هایی مانند کار در بخش خصوصی یا اداره کلینیک خود پزشک وجود دارد که می تواند درآمد او را افزایش دهد.

انتخاب برخی از شاخه های پزشکی در ترکیه مانند زیبایی باعث افزایش درامد پزشکان این کشور می شود. زیرا افراد زیادی برای انجام خدمات زیبایی گوناگون مانند عمل بینی، تزریق ژل، لاغری و غیره از سراسر جهان به ترکیه سفر می کنند.

اخذ پذیرش پزشکی در ترکیه

دانشکده ‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از کالج ‌های برتر دانشگاه ‌های ترکیه هستند. به علاوه، تقاضای تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه از سوی دانشجویان ترک و دانشجویان خارجی بالا بوده، بنابراین، پذیرش برای تحصیل در رشته پزشکی در اکثر دانشگاه ها با توجه به دانشگاه و شرایط آن متفاوت است. برخی از دانشگاه ها نیز یک آزمون توانمندی که شامل سوالات ریاضی پایه و هوش بوده را به عنوان پیش نیاز برای پذیرش تعیین کنند.

همچنین، کسب مدرک زبان مورد نیاز اعم از انگلیسی یا ترکی برای تحصیل در دانشگاه اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید به عنوان دانشجوی خارجی در رشته پزشکی تحصیل کنید، باید بدانید که سهمیه دانشگاه های دولتی محدود است.  به عنوان یک دانشجوی خارجی، شما باید در “امتحان دانشجویان خارجی” یا همان YÖS، برای تحصیل پزشکی در ترکیه شرکت کرده باشید. از آنجایی که دیگر آزمون مرکزی برای آزمون YÖS وجود ندارد، ممکن است بین آزمون های برگزار شده توسط دانشگاه ها از نظر نوع سؤال و روش محاسبه نمره تفاوت هایی وجود داشته باشد.

به همین دلیل، لازم است قبل از اقدام در آزمون، انتظارات دانشگاه و محتوای آزمون را به دقت بررسی کرد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تعداد بسیار محدودی از سهمیه های دانشکده پزشکی در ترکیه برای دانشجویان ترک و داوطلبان دانشجویان بین المللی وجود دارد. بنابراین، هر چه نتایج دبیرستان شما بهتر باشد، شانستان بیشتر بوده البته پذیرش در دانشگاه خصوص ترکیه بسیار راحت تر از پذیرش در دانشگاه دولتی بوده، همانطور که در همه جای دنیا چنین است.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در ترکیه در رشته های مرتبط می توانید مقاله های  تحصیل مامایی در ترکیه، تحصیل روانشناسی در ترکیه، تحصیل پرستاری در ترکیه و تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه را مطالعه نمایید.

بورس های تحصیلی برای پزشکی در ترکیه

کمک هزینه و بورسیه تحصیلی برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه نه تنها برای دانشجویان داخلی، بلکه برای دانشجویان خارجی نیز در صورت قبولی  و داشتن کلیه شرایط لازم قابل دریافت است. برای اتباع خارجی یک برنامه آموزش عالی رایگان و فوق لیسانس به نام “Türkiye Bursları” به معنی بورسیه تحصیلی ترکیه وجود دارد. به این ترتیب،  اگر فردی قصد دارد، وارد دانشکده پزشکی شود، میانگین نمره او باید بسیار بالا باشد.  

تحصیل پزشکی در ترکیه دارای ویژگی هایی مانند شهریه پایین، شرایط و الزامات پذیرش ویژه است و برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که می خواهند در رشته پزشکی تحصیل کنند اما مدارک تحصیلی آنها واجد شرایط تحصیل پزشکی در کشورشان نیست، ترکیه این امکان را برای آن ها فراهم می کند.

دانشکده های پزشکی ترکیه عمدتا بر اساس دستورالعمل های آموزشی آمریکایی و اروپایی آموزش می دهند، به طوری که فارغ التحصیلان این امکان را دارند که در کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا  کار کنند، البته باید این موضوع را در نظر داشت که فارغ از دانشگاه تحصیلی دانشجو، جهت ورود به بازار کار، متقاضیان باید در آزمون­های مربوطه­ی آن کشور نمره­ی قبولی را کسب کنند. بنابراین، اگر به دنبال دانشکده های پزشکی کشور ترکیه هستید، لیست بهترین دانشکده های پزشکی ترکیه را معرفی می کنیم تا انتخاب آسان تری داشته باشید.   

دانشگاه غازی

دانشگاه غازی یکی از قدیمی ترین دانشگاه های واقع در آنکارا است، این دانشگاه 21 دانشکده شامل پزشکی و علوم بهداشتی را با تمام تئوری های مدرن و کلاس های عملی ارائه می دهد.

دانشگاه آنکارا

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا واقع در آنکارا، منطقه سیهیه ترکیه است. این دانشگاه به عنوان دومین دانشکده پزشکی در ترکیه در سال 1946 تاسیس شد. دانشگاه آنکارا هم رشته های پزشکی ترکی و هم انگلیسی را ارائه می دهد.

دانشگاه Hacettepe

دانشگاه Hacettepe دانشگاهی بوده که بهترین شرایط پذیرش پزشکی در ترکیه را در بین دانشگاه های دیگر ارائه می دهد،  این دانشکده پزشکی که در سال 1967 تأسیس شد، دو برنامه در ترکیه ارائه می دهد. برنامه استاندارد M.D شش سال عادی طول می کشد. از سوی دیگر، متقاضیان واجد شرایط می توانند برای یک MD-Ph.D مشترک اقدام کنند.

همچنین، پس از دو سال تحصیل در دانشکده پزشکی، دانشجویان در مقطع دکترا در این دانشگاه تحصیل خواهند کرد. دانشجویان رشته پزشکی در کشور ترکیه می توانند در زمینه های مختلف، از جمله، بیوشیمی، بیوفیزیک، زیست شناسی پزشکی و فارماکولوژی تخصص داشته باشند. در واقع باید گفت که این دانشگاه پژوهش محور است که دانشجویانی را از کشورهای مختلف آموزش و پرورش می دهد.

دانشگاه Koc

دانشگاه کوچ یک دانشگاه خصوصی واقع در استانبول بوده که کیفیت آموزشی بالایی را ارائه می دهد، این دانشگاه از دانشکده های پرستاری و پزشکی تشکیل شده است.

دانشگاه مرمره

دانشگاه مرمره اولین دانشگاهی است که 70 معیار لازم برای رعایت استانداردهای بین المللی آموزش پزشکی در استانبول را با موفقیت انجام داده، این دانشگاه از دانشکده های مختلفی مانند پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و آموزش بهداشت تشکیل شده است.

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی است که در مقایسه با سایر دانشگاه ها آموزش های کم هزینه ای ارائه می دهد، این دانشگاه به دانشکده های مختلف پزشکی، دامپزشکی، علوم بهداشتی، داروسازی و دندانپزشکی طبقه بندی می شود.

دانشگاه اوکان

دانشگاه اوکان بهترین دانشگاه پزشکی در ترکیه برای ارائه دوره دندانپزشکی بوده که این دوره 5 ساله تمام وقت با شهریه حدود 20.500 دلار در سال است.

 

دانشگاه باهچه شهیر

هدف این دانشگاه این بوده که به بهترین دانشکده پزشکی ترکیه تبدیل شود. این دانشگاه به دنبال ارائه بهترین خدمات آموزش پزشکی به دانشجویان است. علاوه بر این، بیمارستان دانشگاهی در Göztepe دارای 160 عضو هیئت علمی بوده که همه آن ها در بیش از 40 تخصص پزشکی متخصص هستند. به غیر از آن، 17 آزمایشگاه بالینی و آموزشی وجود دارد و دانشجویان می توانند در هر زمان از آن ها برای انجام پروژه های خود استفاده کنند.

دانشگاه ایستینیه

دانشکده پزشکی در دانشگاه ایستینیه مأموریت دارد پزشکانی را تربیت کند که رابطه بین فناوری و پزشکی را درک کرده باشند. این دانشگاه از “سیستم آموزش پزشکی یکپارچه” استفاده می کند. دانشجویان بین المللی نیز به دلیل ارتباط با بهترین بیمارستان های استانبول می توانند از تحصیل رشته پزشکی در ترکیه و در دانشگاه ایستینیه استفاده کنند.

دانشگاه مدیپول استانبول

دانشگاه مدیپول استانبول یک هدف بلند مدت دارد که در تحقیقات و آموزش پزشکی پیشرو باشد. دانشکده پزشکی IMU محیطی استثنایی برای دانشجویان فراهم می کند. این مورد برای دانشجویانی که علاقه مند به تحقیقات بالینی، علوم پایه و تحقیقات خدمات سلامت هستند عالی است.

بیمارستان های جراحی قلب و عروق، عمومی، انکولوژی و دندانپزشکی همگی بخشی از بیمارستان دانشگاه هستند. این دانشگاه به دلیل داشتن بخش ‌های مختلف و تخصص ‌های پزشکی به روز، فرصتی عالی برای آموزش حرفه‌ ای و عملی به دانش‌آموزان ارائه می‌ دهد.

دانشگاه هالیچ

دانشکده پزشکی دانشگاه هالیچ در سال 2014 تأسیس شد و سال تحصیلی 2017-2018 آغاز آموزش پزشکی در این دانشگاه ترکیه بود. از آن جایی که این دانشکده در قلب استانبول قرار دارد، دسترسی به مرکز شهر راحت است. علاوه بر آموزش پزشکی، این دانشگاه به دانشجویان زمینه ای برای رشد هوش اجتماعی و فرهنگی آن ها ارائه می دهد.

      

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه

اگرچه مدارک لازم برای تحصیل از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است اما برخی از مهم ترین مدارک عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی آن
  • ریز نمرات تحصیلی
  • نمره قبولی در آزمون ورودی که همان آزمون YOS یا آزمون  SAT است.
  • مدرک زبان
  • تمکن مالی
  • پرداخت هزینه درخواست تحصیل پزشکی در کشور ترکیه بین 35 الی 100 دلار

آزمون های ورودی پزشکی در ترکیه

آزمون Eus

آزمون Eus یک آزمون ورودی برای دانشجویان خارجی در دانشگاه های دولتی ترکیه است، بدون این آزمون، دانشجو شانس بسیار کمی برای ورود به دانشگاه های دولتی دارد.

امتحان مهم برای دانشجویان خارجی:

آزمون YOS

آزمونYOS  به معنای امتحان دانشجویان خارجی است. دانش آموزان دارای مدرک لیسانس بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی خود می توانند در این آزمون شرکت کنند. دانشگاه های دولتی ترکیه این آزمون را برای رشته پزشکی در ترکیه از آوریل، سالانه در تمامی کشورهای عربی و خارجی برگزار می کنند.

نتایج این آزمون برای متقاضیان پزشکی همه دانشگاه ها ضروری است. بنابراین باید گفت که YÖS آزمونی  برای دانشجویان خارجی که می خواهند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند بوده که باید برای برخی از رشته ها مانند پزشکی یا مهندسی در این آزمون شرکت کنند.

سنجش توانایی فرد با آزمون Ales

دانشجوی خارجی باید در نظر داشته باشد که تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی در دانشگاه دولتی ترکیه تنها پس از قبولی در آزمونAles  یا sat و کسب نمره بالایی که او را قادر به شرکت در این آزمون می کند، انجام می شود. این آزمون ‌ها ممکن است بین آوریل و ژوئن باشد که توسط هر دانشگاه مشخص می ‌شود. علاوه بر این، آزمون Ales آزمایشی برای سنجش توانایی های دانش آموز بوده و فقط مختص دانشگاه های دولتی ترکیه و شامل سوالات ریاضی و هوش (IQ) است.

آزمونی مشابه YOS : آزمون SAT

آزمون SAT یک امتحان آمریکایی بوده که در دو بخش SAT1 و SAT2 تقسیم می شود. این آزمون در اکثر دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی خدمات می دهند، پذیرفته می شود.

دریافت تخصص با آزمون TUS

پزشکان عمومی علاقمند به اخذ مدرک تخصص در یکی از دانشگاه‌های معتبر دولتی یا خصوصی ترکیه، باید ابتدا در آزمون توس شرکت کنند و سپس در صورت قبولی در این آزمون، می‌توانند وارد دانشگاه‌های این کشور شده و مدرک تخصص خودشان را اخذ نمایند. این آزمون با استانداردهای سطح بالا و خاصی طراحی شده و توسط دانشگاه‌های معتبر ترکیه برگزار می‌شود. زبان آزمون TUS، ترکی استانبولی است و داوطلبان شرکت در آزمون توس حتما باید به زبان رسمی‌کشور ترکیه کاملا مسلط باشند. به طور کلی این آزمون سالی دو بار برگزار می‌گردد. اولین بار آزمون در ماه چهارم سال جدید میلادی (آپریل) یا اوایل بهار و بار دوم نیز در ماه سپتامبر یا اواخر تابستان برگزار می‌شود.  

مشاوره رایگان تحصیل پزشکی در ترکیه

با ما در تماش باشید