تحصیل مهندسی عمران در ترکیه

پخش ویدیو

تحصیل عمران در ترکیه، تجربه ای بی نظیر از آینده ای روشن را در اختیارتان قرار می دهد. این رشته تحصیلی علاوه بر فرصت های شغلی متعدد، شما را به درآمد باور نکردنی خواهد رساند. در ادامه با کارشناسان آکادمی مهاجرتی “ترکیه با ما” همراه باشید تا شما را با شرایط پذیرش این رشته آشنا کنیم.

فهرست مطالب

تحصیل عمران در ترکیه

عمران، رشته ای انحصاری با چشم اندازی ویژه در ترکیه است که امروزه طرفداران بیشماری دارد. این رشته تحصیلی به دلیل وجود بازار کار مناسب و همچنین درآمد نهایی بالا، به عنوان یکی از پر متقاضی ترین شاخه های دانشگاهی شناخته می شود و افراد زیادی برای تحصیل در ترکیه این رشته را مد نظر قرار می دهند. البته پیشرفت سریع کشور ترکیه در صنایع عمرانی نیز بی تاثیر نیست و به همین دلیل بسیاری از افراد رشته عمران را برای تحصیل مهندسی در ترکیه انتخاب می کنند. از رشته های مشابه عمران می توان معماری را نام برد که می توانید در تحصیل معماری در ترکیه بیشتر درباره آن بخوانید.

ترکیه با داشتن زیرساخت های عمرانی مناسب، دانشجویان متعددی را برای تحصیل در این رشته به خود جذب می کند. از سوی دیگر متقاضیان تحصیل مهندسی عمران در ترکیه می توانند به راحتی اقامت کشور های اروپایی را به دست آورده و وارد بازار کار جهانی شوند. این امر به خودی خود، اهمیت ویژه رشته مهندسی عمران را بیان می کند.

وضعیت تحصیل عمران در ترکیه

عمران، رشته ای نسبتا سخت و دشوار است. از این جهت متقاضیانی می توانند در این رشته دوام بیاورند که از قدرت محاسباتی بالا برخوردار باشند. از سوی دیگر، تعداد متقاضیان این رشته روز به روز بیشتر می شود. این امر می تواند شانس قبولی شما را تا حد چشمگیری کاهش دهد. البته مشاورین با تجربه آکادمی “ترکیه با ما”، راهنمای شما برای پیروزی در این رقابت هستند. شما همچنین می توانید برای تحصیل در این رشته، بورسیه شوید و آینده خود را تا حداقل ۱۰ سال کاری تضمین کنید.

هزینه تحصیل عمران در ترکیه

رشته عمران، هم توسط دانشگاه های دولتی و هم دانشگاه های خصوصی و بین المللی ترکیه ارائه می شود. به همین دلیل اصلی ترین پارامتر تعیین کننده هزینه تحصیل در این رشته را نوع دانشگاه مورد نظر می دانند. دانشگاه های دولتی شهریه کمتری نسبت به موسسه های آموزشی خصوصی دارند. البته اگر این رشته به زبان انگلیسی تدریس شود، شهریه آن افزایش می یابد. در جدول زیر، شهریه سالانه دانشگاه های معتبر ترکیه برای رشته مهندسی عمران را شرح داده ایم.

دانشگاه

شهریه مقطع کارشناسی

شهریه مقطع کارشناسی ارشد

شهریه مقطع دکتری

صنعتی خاورمیانه

حداکثر ۴۰۰۰ لیر

حداکثر ۳۷۵۰ لیر

حداکثر ۳۷۵۰ لیر

فنی استانبول

۳۳۲۳ لیر

۱۶۷۰ لیر

۱۶۷۰ لیر

بغازیچی

۲۸۵۱۲ لیر

۱۴۲۵۶ لیر

۱۴۲۵۶ لیر

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله هزینه تحصیل در ترکیه را مطالعه نمایید.

سر فصل دروس عمران در ترکیه

برای تحصیل عمران در ترکیه ابتدا باید با چارت درسی آن آشنا شوید. باید بدانید که هر کدام از گرایش های این رشته، چارت درسی متفاوتی دارند. اما سرفصل دروس تمام دانشگاه ها برای مقطع کارشناسی این رشته مشابه است که در ادامه به آن می پردازیم.

  • ریاضیات مهندسی
  • تئوری مدار
  • نقشه مهندسی
  • مکانیک سیالات
  • استحکام مواد
  • تمرین کارگاهی
  • عناصر معماری
  • مقاومت مصالح
  • نقشه برداری مهندسی
  • نظریه سازه ها
  • فناوری بتن
  • مکانیک خاک
  • هیدرولیک
  • مهندسی ژئوتکنیک
  • مهندسی منابع آبی
  • طراحی پل
  • مشکلات حمل و نقل شهری

مشاوره رایگان تحصیل عمران در ترکیه

با ما در تماس باشید

فرصت های شغلی عمران در ترکیه

از جمله دلایلی که متقاضیان را به تحصیل عمران در ترکیه ترغیب می کند، فرصت های شغلی ویژه این رشته است. فرایند های ساخت و ساز در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، هیچ گاه متوقف نخواهد شد. این امر موجب شده تا مهندسان عمران نیز بتوانند پس از اتمام دوران تحصیل خود، مشغول به کار شوند. مهندسی مدیریت پروژه و مهندسی عمران ارشد، دو گرایش متفاوت این رشته تحصیلی هستند که بازار کار پر رونق و درآمد بالایی دارند. مهندسین این رشته همچنین می توانند با عناوین شغلی تکنسین عمران، متخصص فناوری، سرپرست کارگاه، کارشناس و … وارد بازار کار شوند.

درآمد عمران در ترکیه

لذت بخش ترین مرحله تحصیل عمران در ترکیه را می توان درآمد آن دانست. درآمد نهایی این رشته مهندسی رابطه مستقیمی با سابقه کار و تجربه شما دارد. مسلماً هر چه سابقه کاری بیشتری در این زمینه داشته باشید، می توانید به درآمد بالاتری دست پیدا کنید. البته فارغ التحصیلان عمران بدون سابقه کار نیز درآمد بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارند. در حال حاضر کمترین میزان درآمد مهندسان عمران در ترکیه معادل ۳۹۸۰ لیر محاسبه شده است. البته باید بدانید که دستیابی به در آمدی معادل ۱۱۵۰۰ لیر در هر ماه نیز برای مهندسان عمران، غیر ممکن نخواهد بود.

اخذ پذیرش عمران در ترکیه

پذیرش عمران در ترکیه برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است؛ اما شرط اصلی پذیرش را می توان اتمام مقطع قبلی و بازه سنی مرتبط دانست. در واقع تنها متقاضیانی می توانند در مقطع کارشناسی به تحصیل عمران در ترکیه بپردازند که دوران ۱۱ الی ۱۲ ساله مدرسه را به پایان رسانده باشند. از سوی دیگر شما باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر شرکت کرده و به نمره قبولی دست پیدا کنید. داشتن مدارک آیلتس و تافل نیز از دیگر شرایط اخذ پذیرش متقاضیان برای این رشته تحصیلی است.

بورس های تحصیلی برای عمران در ترکیه

برای بورسیه شدن در کشور ترکیه، باید سطح علمی بسیار بالا و توصیه نامه معتبری داشته باشید. در واقع، اصلی ترین شرط لازم برای دریافت بورس تحصیل عمران در ترکیه را می توان معدل مقطع قبلی متقاضیان دانست. معدل بالای ۱۸ می تواند بورسیه درصدی را برای متقاضیان به همراه داشته باشد.

از این جهت هر چه امتیازات و تقدیرنامه های بیشتری داشته باشید، درصد بورسیه شما نیز افزایش می یابد. بورسیه فول فاند ترکیه برای رشته عمران نیز به متقاضیانی تعلق می گیرد که معدل بالای ۱۹ را کسب کرده باشند. در این بورسیه، تمامی هزینه های تحصیل، زندگی، درمان و … بر عهده دولت ترکیه خواهد بود.

مدارک لازم برای تحصیل عمران در ترکیه

به منظور دریافت ویزا تحصیلی، ابتدا باید ریز نمرات خود را به همراه فرم درخواست پذیرش برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. پس از بررسی های انجام شده و در صورت تایید مدارک، گواهی پذیرش از سوی دانشگاه برای شما ارسال خواهد شد. گواهی پذیرش را همراه مدارکی نظیر پاسپورت معتبر، مدارک شناسایی، گواهی تمکن مالی، عکس بیومتریک و … را باید به کارگزاری مربوطه تحویل دهید.

توجه داشته باشید که تحویل مدارک مربوط به اقامت، بلیط هواپیما و بیمه مسافرتی به کارگزاری سفارت ترکیه الزامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه تحویل مدارک، با کارشناسان آکادمی “ترکیه با ما” از طریق شماره های درج شده در ارتباط باشید.

آزمون های ورودی عمران در ترکیه

آزمون های ورودی دانشگاه، به عنوان غول مرحله آخر تحصیل عمران در ترکیه شناخته می شوند. تنها در صورتی می توانید در این رشته مشغول به تحصیل شوید که نمره قابل قبولی را در آزمون ورودی کسب کرده باشید. معمولا برای مقطع کارشناسی عمران آزمون YOS برگزار می شود. البته می توانید از طریق آزمون های GCE، ACT و SAT نیز وارد دانشگاه شوید. برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز باید در آزمون ALES شرکت کنید. توجه داشته باشید که آزمون های  GMAT و GRE  جایگزین  ALES هستند.

نتیجه گیری

تحصیل عمران در ترکیه، راهی میانبر برای دستیابی به بازار کار بین المللی است. البته برای این که بتوانید اقامت ترکیه و ویزای تحصیلی این کشور را اخذ کنید به کمک مشاورین حرفه ای نیاز دارید. آکادمی مهاجرتی “ترکیه با ما” راحت ترین مسیر دستیابی به موفقیت را در اختیارتان قرار می دهند. شما می توانید از طریق کامنت یا شماره های درج شده با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان تحصیل عمران در ترکیه

با ما در تماس باشید