تحصیل مهندسی در ترکیه

پخش ویدیو

ترکیه به لطف ترکیب اجتماعی و فرهنگی که دارد، زندگی هر دانشجوی بین المللی را متفاوت می نماید. ترکیه هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی کشوری با ثبات به حساب می آید. همچنین موقعیت جغرافیایی آن، افراد را برای تحصیل، تجارت یا تفریح جذب می کند. ترکیه جامعه ای به هم پیوسته و متنوع از نظر فرهنگی دارد. در این مقاله به نکات مهم تحصیل مهندسی در ترکیه می پردازیم، که باعث صعود آن در رتبه بندی تحصیلی در سطح جهانی شده است.

فهرست مطالب

تحصیل مهندسی در ترکیه

تحصیل رشته مهندسی در ترکیه در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب است. دانشگاه های ترکیه به دنبال افزایش کیفیت آموزش جهت مطابقت با استانداردهای بین المللی می باشند. همچنین، دانشگاه ها از تمام قابلیت های خود استفاده می کنند، تا نیازهای لازم را برای تضمین برتری دانشجو در زمینه آموزشی فراهم کنند. بسیاری از دانشگاه­های ترکیه را می توان در رتبه­بندی جهانی مشاهده کرد.

آموزش با کیفیت بالا

سیستم آموزشی در ترکیه تحت تأثیر تغییرات سیاسی در این کشور قرار نمی گیرد، زیرا زیر نظر شورای آموزش عالی می باشد. دانشگاه های ترکیه با معرفی فن آوری ها و روش های آموزشی جدید در عرصه آکادمیک به رسمیت شناخته می شوند.

هر ساله دانشگاه های ترکیه در بین بهترین های جهان قرار می گیرند. دانشگاه های ترکیه در بین 500 دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند. به علاوه، مدارک تحصیلی دانشگاه ­های ترکیه، در سطح جهانی شناخته شده است، بنابراین کاریابی با مدارک دانشگاه­های ترکیه در کشور­های دیگر اکان­پذیر است.

وضعیت رشته های مهندسی در ترکیه

ترکیه در حال تبدیل شدن به بهترین انتخاب برای دانشجویانی بوده که به دنبال مدرک لیسانس در رشته مهندسی می باشند. در سال های اخیر، اقتصاد ترکیه رشد چشمگیری در جذب کسب و کار، دانشجویان برای تحصیل در ترکیه  و فرصت های اقتصادی داشته است. برنامه های کارشناسی ارائه شده در دانشگاه های ترکیه می تواند اولین گام به سمت شغلی موفق باشد. 

ساختار آموزشی برای تحصیل مهندسی در ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه به دو دوره تحصیلی 2 ساله کاردانی یا 4 ساله دوره کارشناسی تقسیم می شود. بسیاری از برنامه های مدرک کاردانی فرصت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را بلافاصله پس از فارغ تحصیلی به دانشجویان می دهند. پس از آن، دانشجویانی که تحصیلات کارشناسی خود را به پایان ‌رسانده اند، می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

گروه های مهندسی در ترکیه

اگر قصد تحصیل مهندسی در ترکیه را دارید، در ادامه لیست برخی از رشته های مهندسی قابل تحصیل در این کشور مشاهده خواهید کرد:

مشاوره رایگان تحصیل مهندسی در ترکیه

با ما در تماش باشید

شرایط دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی در ترکیه

محبوب ترین دانشگاه های ترکیه برای رشته های مهندسی، دانشگاه هایی هستند که در نام خود کلمه «فنی» را دارند. با این حال، دانشگاه های معروف مختلفی نیز وجود دارد که توسط دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته های مهندسی بوده انتخاب می شوند. در اینجا محبوب ترین و موفق ترین آنها آورده شده است:

  1. دانشگاه Hacettepe

دانشگاه Hacettepe که توسط URAP (رتبه بندی دانشگاه بر اساس عملکرد تحصیلی) به عنوان بهترین دانشگاه در ترکیه شناخته شده، در همه سطوح تحصیلی موارد آموزشی زیادی برای ارائه دارد. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته های مهندسی شیمی، کامپیوتر، محیط زیست یا الکترونیک هستید، این دانشگاه یکی از بهترین انتخاب­هاست

  1. دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه بوغازیچی به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی در ترکیه شناخته می‌شود. دانشگاه بوغازیچی به دلیل کیفیت آموزش مهندسی شناخته شده است. دانشکده مهندسی رشته های بسیاری از جمله مهندسی شیمی، صنایع و مکانیک را ارائه می دهد.

  1. دانشگاه Yildiz Teknik

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های استانبول و همچنین یکی از بزرگترین دانشگاه ها با بیش از 34000 دانشجو است.

  1. دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول به عنوان بهترین دانشگاه در سراسر ترکیه برای مهندسی شناخته شده است. بنابراین، تحصیل در ITU یک فرصت نادر بوده، با توجه به اینکه ورود به آن بسیار دشوار است.

به طور کلی رتبه بندی QS دانشگاه 601 تا 650 می باشد و رتبه بندی URAP این دانشگاه 778 است، از عدد 300 نوشته شده مطمئن نیستم، زیرا مطابق جستجوی من در QS به صورت By subject برای ” مهندسی و تکنولوژی” عدد 142 برای سال 2022 نمایش داده شد .  

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه

با توجه به اینکه دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی ترکیه بوده، تنوع رشته های ارائه شده توسط دانشکده مهندسی بسیار چشمگیر می باشد. امکان تحصیل در رشته مهندسی عمران، هوافضا، زمین شناسی و معدن در دانشگاه وجود دارد.

هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه

هزینه های کلی شهریه و زندگی در ترکیه مقرون به صرفه می باشد. اما چقدر مقرون به صرفه است؟

—– شاید مقرون به صرفه بهتر باشه چون کشور گرونی هست ( بسیارشو حذف کنیم)

شهریه در دانشگاه های دولتی

در ترکیه، دانشگاه های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده. دانشجویان بین المللی معمولا بین 100 تا 4000 دلار در هر سال تحصیلی پرداخت می کنند. رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی می توانند گران تر باشند. بررسی سایت رسمی دانشگاه بهترین راه برای کشف هزینه ای است که باید پرداخت کنید.

مقرون به صرفه ترین دانشگاه های ترکیه

در ادامه چند نمونه از مقرون به صرفه ترین دانشگاه های ترکیه آورده شده است. شما می توانید سایر دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه را در ترکیه بیابید. مطمئنا دانشجویان باید در دانشگاهی ادامه تحصیل دهند، که با اهداف و علایق شغلی آنها مطابقت داشته باشد.

  • دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)
  • دانشگاه عبدالله گل (AGU)
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه اوکان استانبول

بودجه ماهانه غذا در ترکیه

دانشجویان می توانند از کافه تریا دانشگاه استفاده نموده که هر روز 2 یا 3 وعده غذایی بسیار مقرون به صرفه سرو می کند. این وعده های غذایی حدود 0.30-1.15 دلار هزینه دارند. البته اگر می خواهید غذاهای دیگری را امتحان کنید، رستوران ها، غذاخوری ها یا کافه های دیگری نیز در اطراف دانشگاه وجود دارد.

بودجه ماهانه برای غذا و مواد غذایی تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر از غذا خوردن در بیرون از خانه لذت می برید یا چندین بار در هفته غذا سفارش می دهید، در نهایت هزینه بسیار بیشتری خواهید داشت.

حمل و نقل در ترکیه

کارت حمل و نقل ماهانه (برای اتوبوس، مترو) حدود 30 دلار است. این قیمت برای افرادی مفید خواهد بود که نیاز به رفت و آمد روزانه داشته یا از گشت و گذار در مناطق اطراف شهر لذت می برند.

بورسیه ها و کمک های مالی دانشگاه

در ترکیه، دانشجویان بین المللی می توانند برای طیف گسترده ای از بورسیه ها و کمک های مالی درخواست دهند. این اشکال حمایت مالی توسط موسسات مختلفی ارائه می شود، مانند:

  • دولت
  • دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی
  • سازمان های بین المللی

معیارهای پذیرش درخواست از بورسیه ای به بورسیه دیگر متفاوت است و همین امر در مورد مبلغی که دریافت می کنید نیز صادق می باشد. شما می توانید با بررسی بورسیه های تحصیلی ترکیه شروع کنید.

میزان هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید با بودجه 400 تا 650 دلار در ماه در ترکیه زندگی کنید. این مقدار هزینه در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. متوسط هزینه های زندگی شما بسته به سبک زندگی و عادات خرج کردن شما افزایش یا کاهش می یابد. در ترکیه واحد پول ملی لیر ترکیه است.

خوابگاه دانشجویی

در حین تحصیل در ترکیه می توانید از بین انواع اقامتگاه ها انتخاب کنید. برخی از آنها مقرون به صرفه تر هستند، برخی دیگر راحتی و امکانات بیشتری را ارائه می دهند. در پایان، شما هستید که تصمیم می گیرید کدام یک متناسب با نیازتان می باشد. موارد زیر محبوب ترین گزینه های اقامت برای دانشجویان در ترکیه است:

  • خوابگاه دانشگاه: هزینه ها بسته به دانشگاه و امکانات متفاوت است.
  • خوابگاه های دولتی: 24-40 دلار در ماه
  • خوابگاه های خصوصی: با امکانات بسیار بهتر و همچنین هزینه های بالاتر ارائه می شود.
  • اجاره آپارتمان: 200 تا 400 دلار در ماه بسته به مکان و اندازه آپارتمان

اگر تصمیم گرفتید که اجاره آپارتمان بهترین گزینه است، هزینه  سایر امکانات را فراموش نکنید. این موارد 50 تا 75 یورو به هزینه های زندگی ماهانه اضافه می کند

کلام پایانی

محیط های آموزشی مدرن، آخرین فناوری ها، دوره های آموزشی بین المللی، از جمله مزایای تحصیل مهندسی در ترکیه می باشد. فارغ التحصیلان مهندسی با مدرک ترکی فرصت های امیدوار کننده زیادی در کشور خود یا خارج از کشور خواهند داشت. اگر به دنبال تحصیل با شهریه کم و هزینه های زندگی پایین هستید، ترکیه باید در صدر لیستتان باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه می باشید می توانید مقاله مربوط به هزینه تحصیل در ترکیه را نیز مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان تحصیل مهندسی در ترکیه

با ما در تماش باشید