تحصیل روانشناسی در ترکیه

پخش ویدیو

روانشناسی به عنوان یکی از محبوب ترین دروس دانشگاهی برای تحصیل در داخل و خارج از کشور است. این رشته پرطرفدار به مطالعه دقیق و علمی ذهن و تأثیری که مغز بر رفتار ما دارد، می پردازد.  تحصیل روانشناسی در خارج از کشور مانند تحصیل روانشناسی در ترکیه می تواند فرصت های زیادی را برای شخص ایجاد کند. با این وجود، سیستم تحصیلی در خارج  نیز بسته به کشور و دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید متفاوت است.

فهرست مطالب

تحصیل روانشناسی در ترکیه در دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر دانشجویان از سراسر جهان تلاش زیادی برای تحصیل دانشگاهی در این کشور انجام می دهند، به خصوص برای دانشجویان قاره اروپا و آسیا، ترکیه، یکی از بهترین انتخاب هاست.

تحصیل در ترکیه ابتدا در زمینه تحصیل پزشکی در ترکیه رشد چشمگیری داشت اما با گذشت زمان، علاوه بر بخش پزشکی، شروع به پیشرفت در بخش های دیگری نیز کرد. رشته هایی مانند مهندسی، نرم افزار، معماری و روانشناسی نیز پس از مدتی در ترکیه شناخته شدند؛ زیرا آموزش روانشناسی در این کشور فرصت های زیادی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهد.

تحصیل روانشناسی در ترکیه

تحصیل در رشته روانشناسی ترکیه در واقع به این معنی است که دانشجویان یک زندگی آموزشی راحت دارند. این راحتی به معنای آموزش آسان یا گذراندن یک دوره ساده نیست، بلکه یعنی دانشجویان در طول زندگی تحصیلی خود مشکل مالی و اخلاقی ندارند. 4 سال زندگی دانشگاهی، دانشجویان را با چالش های متفاوتی مواجه می کند. این دشواری ها می تواند گهگاه بر موفقیت آن ها تأثیر بگذارد. علاوه بر این، در برخی موارد این مشکلات حتی باعث ترک تحصیل می شود.

ترکیه در تلاش است تا از ایجاد چنین مشکلاتی برای دانشجویان، جلوگیری کند. اول از همه، به دانشجویان آموزش با کیفیت بین المللی ارائه می دهد. دانشجویان می توانند تحصیل روانشناسی در ترکیه را با کشورهای دیگر مقایسه کنند تا متوجه سطح بالای آموزش دانشگاه های این کشور شوند. علاوه بر این، دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می کنند در سراسر جهان فرصت های شغلی زیادی پیدا می کنند.

آموزش با کیفیت تنها فرصتی نیست که به دانشجویان ارائه می شود. این آموزش با کیفیت ارائه شده بسیار ارزان است. تحصیل در ترکیه علاوه بر دریافت هزینه کم، فرصت های بورس تحصیلی را نیز به دانشجویان ارائه می دهد. بنابراین، باید گفت که روانشناسی یک رشته تحصیلی 4 ساله در مقطع کارشناسی است که در دانشگاه ها تدریس می شود. به فردی که از این رشته فارغ التحصیل شده، عنوان «روانشناس» داده می شود و می توان او را به عنوان دانشمند علوم اجتماعی، رفتاری یا شناختی معرفی کرد.

مشاوره تحصیل روانشناسی در ترکیه

با ما در تماش باشید

وضعیت روانشناسی در ترکیه

برخی از افراد با این سوال مواجه می شوند که وضعیت روانشناسی در ترکیه خوب است؟ زیرا با توسعه فناوری و ایجاد حرفه های جدید، خیلی ها تصور می کنند که رشته روانشناسی از بین خواهد رفت. تحصیل روانشناسی در ترکیه یا در کشوری دیگر همچنان مهم است. زیرا در آینده روانشناسی بیش از هر زمان دیگری برای مردم اهمیت پیدا می کند.

فارغ التحصیلان، پس از تحصیلات تکمیلی، عنوان روانشناس متخصص را دریافت می کنند. روانشناسان پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند دوره دکتری خود را ادامه دهند. این سطح تحصیلات بیشتر برای افرادی که به حرفه استاد دانشگاه، مدرس و پژوهشگر علاقه مند هستند، سودمند است.

هزینه تحصیل روانشناسی در ترکیه

شهریه رشته روانشناسی همانند سایر رشته های پرطرفدار از کشوری به کشور دیگر متفاوت بوده، با این حال، شهریه سالانه رشته روانشناسی از 3200 تا 17000 دلار متغیر است اما برخی از دانشگاه های ترکیه، دارای بورسیه تحصیلی رایگان هستند که در صورت قبولی در آزمون ورودی آن ها می توانید به صورت رایگان تحصیل کنید و از تمام امکانات آموزشی مانند خوابگاه، غذا و غیره بهره مند شوید. بنابراین، داشتن بورسیه تحصیلی راهی عالی برای تحصیل رایگان در ترکیه است. همچنین، برخی از دانشگاه های ترکیه، کمک هزینه ماهانه را به دانشجویان خارجی خود پرداخت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید هزینه تحصیل در ترکیه را مطالعه نمایید.  

سر فصل دروس روانشناسی در ترکیه

  • روانشناسی اجتماعی
  • روانشناسی شناختی
  • آمار و روش تحقیق در روانشناسی
  • ارتباط بین فردی
  • مغز و رفتار
  • روانشناسی رشد
  • آمار پیشرفته
  • روش های پژوهش
  • روانشناسی صنعتی
  • نظریه و کاربردهای روانشناسی اجتماعی
  • یادگیری، به خاطر سپردن و تفکر
  • رشد شناختی و اجتماعی
  • تفاوت های فردی و تجزیه و تحلیل شخصیت

فرصت های شغلی روانشناسی در ترکیه

روانشناسی به مطالعه علمی ذهن و رفتار انسان می پردازد. مدرک روانشناسی درها را به روی فرصت های شغلی متعددی باز می کند. روانشناسان به عنوان دانشمندان و محققین به مطالعه رفتار انسان می پردازند. همچنین،  فرد از طریق مهارت‌ ها و دانش ‌هایی که با تحصیل روانشناسی در ترکیه به دست می ‌آورد، می ‌تواند به عنوان متخصص توانبخشی، تکنسین روانپزشکی، مشاور شغلی، روانشناس، روانشناس آموزشی، روانشناس اجتماعی بالینی، مدیر بازاریابی، مدیر تبلیغات و درمانگر ازدواج و خانواده در اجتماع فعالیت کند.

از آنجایی که روانشناسان در مورد رفتارها و فرآیندهای ذهنی مانند ادراک، شناخت، توجه، عاطفه، هوش، تجربیات ذهنی، انگیزه، عملکردهای مغز و شخصیت، مطالعاتی انجام می دهند، حوزه کاری آن ها به نسبت گسترده است. روانشناسان می توانند در بهترین کشور برای شغل روانشناسی فرصت کار در مهدکودک ها، بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و مراکز تحقیقات روانشناسی را پیدا کنند.

علاوه بر این، آنها می توانند پس از تحصیل روانشناسی در ترکیه به عنوان روانشناس مدارس در مؤسسات آموزش ابتدایی و متوسطه وابسته به وزارت آموزش ملی و یا به عنوان مشاور روانشناس در بخش های مشاوره روانشناسی شهرداری های کلان شهرها فعالیت کنند.

درامد روانشناسی در ترکیه

فارغ التحصیلان تحصیل روانشناسی در ترکیه در موسسات و سازمان های دولتی/خصوصی فعالیت گسترده ای دارند و حوزه های کاری آن ها روز به روز در حال افزایش است. همچنین، روانشناسان این فرصت را دارند که در زیر شاخه های مختلف روانشناسی بالینی، رشدی، اجتماعی، پزشکی قانونی، تجربی و صنعتی، تخصص داشته باشند.

روانشناسانی که در رشته های خود تخصص دارند، در بیمارستان ها، پلی کلینیک ها و مراکز بهداشت روان، مراکز بازپروری، ترک اعتیاد، بهداشت خانواده، آزمایشگاه های روان شناسی اعصاب، دادگاه ها، زندان ها، سازمان های مردم نهاد، آسایشگاه ها و مراکز نگهداری از سالمندان و مهدکودک ها مشغول به کار هستند.

علاوه بر این، روانشناسان در وزارتخانه های مختلف مانند وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و دادگستری استخدام می شوند. به همین دلیل درآمد آن ها متغیر است اما کمی از یک پزشک ندارد.

اخذ پذیرش روانشناسی در ترکیه

ایده تحصیل در خارج از کشور در سال ‌های اخیر در بین دانشجویان بسیار رایج شده است. یکی از رشته های مورد علاقه دانشجویان، روانشناسی است. با این حال، تحصیل در دانشگاه های مختلف این رشته می تواند از نظر آموزشی تفاوت داشته باشد. به همین دلیل، اکثر دانشجویان به دنبال بهترین دانشگاه ها برای تحصیل روانشناسی هستند. بنابراین، لیستی از دانشگاه های برتر برای اخذ پذیرش رشته روانشناسی را بیان می کنیم.

مشاوره تحصیل روانشناسی در ترکیه

با ما در تماش باشید

بهترین دانشگاه های روانشناسی در ترکیه

دانشگاه کوچ

تحصیل روانشناسی در ترکیه، دانشگاه کوچ، با توجه به کیفیت بالای آموزش در این دانشگاه، مورد تقاضای بسیاری از افراد است. اگر بتوانید با بورسیه 100% تحصیل کنید، این دانشگاه واقعا گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

دانشگاه بوغازیچی

قبول شدن در این دانشگاه که امتیاز بسیار بالایی دارد آرزوی بسیاری از افراد است. موفق ترین دانش آموزان ترکیه وارد این دانشگاه می شوند. دپارتمان روانشناسی دانشگاه بوغازیچی اکنون دارای کادری مجرب است. روانشناسی Boğaziçi اولین انتخاب دانشجویانی خواهد بود که علاقه خاصی به دانشگاه های خصوصی ندارند. همچنین دانشجویان زیادی از خارج از شهر به این دانشگاه می آیند.

دانشگاه بیلکنت

بیلکنت یکی از قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی ترکیه بوده که بخش روانشناسی آن نیز بسیار با کیفیت است. با وجود این که این دانشگاه در آنکارا قرار دارد اما یکی از دپارتمان های با بورسیه 100٪ است. بسیاری از داوطلبان تحصیل روانشناسی در ترکیه مایلند وارد بورسیه 100٪ این دانشگاه شوند.

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

 نیازی به بحث در مورد کیفیت دانشگاه METU نیست، به خصوص در بسیاری از رشته های فنی به همراه ITU بهترین دانشگاه دولتی ترکیه محسوب می شود. دانشگاه فنی خاورمیانه با وجود اینکه یک دانشگاه فنی است اما در زمینه روانشناسی نیز کیفیت خوبی را از خود نشان می دهد.

دانشگاه اقتصاد و صنعت TOBB

این دانشگاه خصوصی برای کسانی بوده که می خواهند در آنکارا روانشناسی بخوانند، زیرا کیفیت آن کمتر از دانشگاه بیلکنت نیست. بنابراین، می توان گفت METU، Bilkent و TOBB بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی هستند.

دانشگاه بیلگی استانبول

دپارتمان روانشناسی دانشگاه بیلگی یکی از ارجح ترین بخش های روانشناسی است. با تاثیر فرصت های ارائه شده توسط دانشگاه، دانشجویان علاقه زیادی به تحصیل روانشناسی در ترکیه و این دانشگاه دارند.

دانشگاه باهچه شهیر

 دانشگاه باهچه شهیر یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی است. این دانشگاه در استانبول واقع شده و دانشجویانی که می توانند بورسیه 100٪ را پذیرفته شوند، می توانند بدون شهریه این دانشگاه را انتخاب کنند.

دانشگاه هاجت تپه

 این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل روانشناسی در ترکیه است که پس از METU در روانشناسی مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است.

دانشگاه استانبول

همانطور که می دانید که این دانشگاه بزرگترین دانشگاه ترکیه بوده و برای کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه  دولتی دارند، بسیار مناسب است.

بورس های تحصیلی برای روانشناسی در ترکیه

بورسیه بهترین راه برای تحصیل روانشناسی در ترکیه به صورت رایگان یا با هزینه کم است. علاوه بر این، چندین دانشگاه در ترکیه هر سال صدها بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. لذا شما باید تمام شرایط لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی در ترکیه را پیدا کنید. برخی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که قصد دریافت مدرک لیسانس تخصصی، کارشناسی ارشد یا دکترا دارند، آزاد بوده و بر اساس شایستگی علمی آن ها اعطا می شود.

بورسیه روانشناسی در ترکیه بهترین راه برای تامین هزینه های مالی است. برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه (Türkiye Bursları) در دانشگاه کوچ یک برنامه بورسیه بین المللی بوده که هزینه دانشجو توسط دولت تامین می شود. دانشگاه کوچ از سال 2019 بورسیه های مربوط به تحصیل روانشناسی در ترکیه را برای دانشجویان بین المللی ارائه می کند. پس پرکاربردترین راه حل برای تحصیل در رشته روانشناسی اخذ بورسیه تحصیلی در یکی از دانشگاه های ترکیه است.

مدارک لازم برای تحصیل روانشناسی در ترکیه

  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت
  • مدارک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • پروپوزال
  • توصیه نامه
  • متقاضیان ارشد و دکتری، انگیزه نامه و فایل رزومه
  • مدارک در آزمون های معتبر بین المللی مورد نیاز دانشگاه ها مانند SAT
  • مدارک زبان مانند آیلتس و تافل
  • داشتن مقالات ISI به صورت ژورنالی و به چاپ رسیده باشد (برای دوره ارشد و دکتری)

آزمون های ورودی روانشناسی در ترکیه

تحصیل روانشناسی در ترکیه با YÖS

از سال 2010، آزمون YÖS یک آزمون مهم برای دانشجویانی است که می خواهند برای تحصیل روانشناسی در ترکیه اقدام کنند. این آزمون که به 5 زبان مختلف برگزار می شود در همه دانشگاه های کشور ترکیه معتبر نیست. بنابراین، دانشجویان ابتدا باید تصمیم بگیرند که در کدام دانشگاه می خواهند تحصیل کنند و سپس برای آزمون YÖS اقدام کنند. از آنجایی که این آزمونی بوده که توسط ÖSYM سازماندهی شده است، دانش آموزان به راحتی می توانند برای این آزمون اقدام کنند.

تحصیل روانشناسی با آزمون SAT

دانشجویان در سال‌ های اخیر نام SAT را زیاد می ‌شنوند. دلیل محبوبیت این آزمون این بوده که توسط بسیاری از دانشگاه ها پذیرفته شده است. نمره بالا از آزمون SAT درهای بهترین دانشکده های روانشناسی کشور را به روی دانشجویان باز می کند. SAT بهترین راه برای تحصیل روانشناسی در ترکیه خواهد بود.

آزمون زبان برای تحصیل روانشناسی در ترکیه

تحصیل روانشناسی در ترکیه به دو زبانه امکان پذیر است، بنابراین، به دانشجویان، برای تحصیل به زبان های انگلیسی و ترکی انتخاب زیادی ارائه نمی شود. از آنجایی که دانشجویان خارجی فرصت کمی برای مطالعه ترکی دارند، زبان انگلیسی تنها گزینه باقی مانده است. همچنین دانشگاه ها برای تحصیل زبان انگلیسی به نمرات آیلتس یا تافل نیاز دارند. نمره بالاتر از میانگین کسب شده از این آزمون های معتبر بین المللی برای تحصیل در کشور ترکیه کافی خواهد بود.

اهمیت آزمون YKS

هر دانشگاه شرایط پذیرش متفاوتی دارد اما برخی از دانشگاه های برتر به گواهی مهارت زبان و امتیاز YKS هنگام پذیرش دانشجو نیاز دارند.